Som I kan se på mit opslag fra 14. maj, så skrev jeg den dag via en særlig formular til kommunens miljøforvaltning og klagede over støjen fra KUA. Jeg fik et autosvar om, at jeg ville blive kontaktet i løbet af få hverdage – hvilket ikke skete.

I mellemtiden var jeg på ferie, og efter hjemkomst har jeg forsøgt at kontakte kommunens enhed for støjgener, som har sagen. Fik dog ikke fat i den relevante sagsbehandler i går.

Men i dag lykkedes det, og jeg fik en længere samtale med ham. Han oplyste, at efter reglerne vil det være lovligt, at støjniveauet ved vores facade er 40 dB (decibel), ligesom det ved kanten af aflæsningsområdet vil være inden for rammerne, hvis støjniveauet på det sted er 75 dB.

Han påbegynder ferie i dag, men vi aftalte, at når han kommer retur, fornyer vi kontakten med henblik på at få lavet en lydmåling.

Han var helt enig i, at tømning af skraldecontainere før kl. 07 var fuldstændig unødvendigt, hvilket han (efter ferien) vil kontakte KUA’s administration om. Med hensyn til vareleverancer, så var det næppe muligt at give et pålæg, hvis det viser sig, at de nævnte støjgrænser er overholdt.

Han kunne i øvrigt fortælle, at Hørkram (som leverer de fleste varer til kantinerne på KUA), er kendt for at være ret støjende.

Og til slut kunne han også fortælle, at han i går havde talt med kantinelederen på KUA, som havde oplyst, at hele kantinedriften vil overgå til et andet firma end det nuværende. Så der kommer muligvis til at ske nogle forskellige ændringer i den daglige drift – forhåbentligt til fordel for os!

 

Endnu en gang fik KUA leveret varer tidligt i morges – denne gang kl. 05.15.

Da vores mange klager til Universitetet altså ikke har nogen varig effekt, prøver vi nu at gå en anden vej. Vores tidligere formand Carsten har en god bekendt, som arbejder på miljøområdet, og han har anvist denne anden vej – nemlig at klage til kommunen, som har visse muligheder for at påbyde virksomheder at begrænse støj af hensyn til naboer.

Via København kommune hjemmeside og en særlig formular til formålet har jeg derfor sendt denne besked til kommunens miljø- og teknikafdeling:

I ca. et år har jeg skrevet omkring 15 gange til Københavns Universitets forvaltning og klaget over, at de får leveret varer til diverse kantiner på KUA meget tidligt om morgenen. Det støjer og er til gene for mange beboere her på Tom Kristensens Vej. Så sent som i dag fik de leveret madvarer med en stor lastvogn kl. 05.15! Med henvisning til Miljøbeskyttelseslovens § 42 og samme styrelses vejledning "Ekstern støj fra virksomheder" (vejledning nr. 5/1984) skal jeg derfor anmode kommunen om at give Universitetet et påbud om IKKE at få leveret varer før tidligst kl. 07.00. Det samme gælder for tømning af skraldecontainere. - Jeg kan sende jer kopi af diverse mails, som jeg her sendt til Universitetet, men jeg kan ikke finde ud af at vedhæfte mails til denne formular. Giv mig en kontaktperson (og en mailadresse), så skal jeg uddybe sagen, og I kan få masser af mail-kopier!

 

I går og i dag har der igen været leverancer til KUA tidligt om morgenen. Derfor har jeg nu skrevet til driftschefen – og som sidst med kopi til både rektor og universitetsdirektøren, for det viste sig jo, at det hjalp!

  

Til (driftschefen). 

Siden jeg skrev til dig den 13. februar, har vi været forskånet for støj tidligt om morgenen fra jeres leverandører til kantinerne samt tømning af skraldecontainere. 

Det har vi været meget tilfredse med. 

Men nu er der – desværre – atter ved at være problemer. I går morges kom jeres frugtleverandør lidt over kl. 5. Og på ca. samme tidspunkt i dag (kl. 05.10) kom både frugtleverandøren og Hørkram og leverede varer. 

Det støjer altså en del, så det er vi IKKE tilfredse med! 

Jeg skal derfor kraftigt opfordre dig til at indskærpe over for disse leverandører, at de ikke må komme så tidligt. Det er meget generende for mange beboere her på Tom Kristensens Vej, at de kommer så tidligt – og nu bliver det vel snart så varmt i vejret, at mange har åbne vinduer om natten, og så bliver problemet endnu større. 

Så giv de leverandører en opsang, tak. 

 

Hilsen

Jørgen Ørbech

 

Som bekendt har vi visse problemer med vores altanglas – nogle af dem delaminerer og får grimme, hvide pletter.

Foreningen har stadig penge til at skifte glas ud, men der skal være et vist antal, før vi gør det. Blandt andet fordi det er ret dyrt at leje lift til at få arbejdet udført.

For at bestyrelsen kan få overblik over situationen, beder vi jer fortælle os, hvis I har disse problemer. Hvis der på jeres altanglas er hvide pletter, som strækker sig mere end en 1 cm fra kanten, så meddel det venligst på mail til Steen Pilemand på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

 

Som I nok husker, så fik vi i december malet i alle tre opgange. Det kostede næsten 130.000 kr. – men så blev det også rigtig pænt.

Og pænt skal det gerne blive med at være i adskillige år. Det bliver alt for dyrt, hvis vi skal have malet for tit.

Derfor bør vi alle passe på væggene – og i det det hele taget på alt i vores ejendom, for det er jo vores værdier. Og når/hvis der skal repareres, renoveres og på anden måde vedligeholdes, så er der altså kun os selv til at betale for det.

Derfor var det også rigtig ærgerligt, at der var nogen, som for 2-3 uger siden havde griset på de nymalede vægge i nr. 42 uden at gøre noget for at få det fjernet. Se vedhæftede foto (som tidligere har været vist på vores Facebook-side).

Og i nr. 44 var nogen så uheldige, at deres affaldspose gik itu, da den skulle i affaldsskakten. I hvert fald havde noget af indholdet (det flydende!) løbet flere etager ned ad væggen. – Vores rengøring klarede det, men dels sidder det mere fast, jo længere det sidder. Og dels er det faktisk på kanten af den kontrakt, vi har med vores rengøringsfirma: Det indgår ikke i kontrakten, at de skal vaske væggen over flere etager, når nogen har haft et uheld.

Men uheld sker selvfølgelig, både for børn og voksne. F.eks. havde ”nogen” for nogle uger siden spildt kakao (tror jeg nok) på gulvet i elevatoren i nr. 40. Desværre uden at tørre op, hvad man altså meget gerne må.

Så derfor denne opfordring til alle: Hvis du har et uheld – stort eller lille – så gør meget gerne noget for at rette op på sagen. Tør griseriet af væggen med en fugtig klud, tør den spildte kakao op med lidt køkkenrulle osv.

Til gavn og glæde for os alle!

På forhånd tak.

 

Venlig hilsen

Bestyrelsen