Som de fleste af jer ved, så var der omkring 1. september indbrud i flere af de opbevaringsrum, som ligger under nr. 44. Billeder, oplysninger, kommentarer osv. foregik på vores Facebook-side, som i sådan en situation er rigtig god til hurtig kommunikation.

Da yderdøren ned til kælderrummene ikke var brudt op, må indtrængerne være nogen, som på en eller anden måde har fået fat i en nøgle.

Det kan altså ske igen, og det ønsker ingen, da det var ret ubehageligt for dem, det gik ud over.

Den eneste måde at forhindre lignende tilfælde er at få nye låse på yderdørene, dvs. de tre gadedøre og døren ned til kælderrummene under nr. 44 samt døren til vores genbrugsrum.

Til det formål har bestyrelsen været i kontakt med et låsefirma om elektroniske låse på yderdørene. Sådan et system har den store fordel, at hvis nogen mister en nøgle – som er en elektronisk ’låsebrik’ – så kan denne brik spærres, så den ikke kan låse dørene op. 

Da sagen er opstået pludseligt, har vi naturligvis ikke afsat penge i foreningens budget til dette arbejde, som kommer til at koste ca. 55.000 kr. Men vi har drøftet sagen med foreningens administrator, som har sagt god for at vi gør det uden at have en ’bevilling’. Dels fordi det er en akut opstået situation, dels fordi vi ikke har brugt ret meget af det beløb, som for 2022 er afsat til diverse uforudsete reparationsarbejder.  

Lige nu kan vi ikke sige, hvornår låsene vil blive monteret. Men så snart vi har en aftale på plads med låsefirmaet, får I selvfølgelig besked her på siden om de nærmere detaljer – herunder om hvornår og hvordan låsebrikkerne udleveres.

 

For en del år siden besluttede bestyrelsen, at hvis der skete brud på vindueshængsler eller på hængsler til altandøre, så skulle lejlighedens ejer selv betale for reparation. Andre skader – f.eks. på ruder – er dækket at foreningens forsikring.

I en sag for nylig har det imidlertid vist sig, at det kan være vanskeligt at finde ud af, om skaden er ’selvforskyldt’ (og dermed ejers ansvar) eller skal dækkes af foreningens forsikring. I sidstnævnte tilfælde betyder foreningens selvrisiko på forsikringen dog, at det i praksis vil blive foreningen, som skal betale.

Ifølge foreningens forsikringsmægler er en skade omfattet af forsikringen, hvis skaden er pludseligt opstået. En skade, som skyldes almindeligt slid eller dårlig vedligeholdelse, er ikke dækket af forsikringen.

I den konkrete sag var det ikke muligt at afgøre, hvad der var årsag til skaden: Var den ”pludselig opstået” eller skyldtes den ”almindeligt slid eller dårlig vedligeholdelse”?

Bestyrelsen har derfor besluttet, at fra nu af dækkes alle skader på vindueshængler eller på hængsler til altandøre af foreningen.

Får I derfor brud på vindueshængsler eller på hængsler mv. ved altandøre, så få det repareret. Tal eventuelt med bestyrelsen om sagen. Og send efterfølgende regningen til bestyrelsen.

Flere i foreningen har med godt resultat benyttet sig af Hindsberg Byg, som har tlf. 40 57 63 61 og email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.  

Nærmeste autoriserede Velfac Vinduesmester er Tømrermester Hedelund-Esko Aps, Guldregn Alle 8, 2770 Kastrup, tlf. 20 72 00 72, mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. Vi har ingen erfaring med dette firma, men vi går ud fra, at de som autoriseret af Velfac er OK.

 

 

Som bekendt har foreningen en særlig boremaskine, som kan lånes, hvis man skal bore i sine betonvægge.

Boremaskinen kan lånes ved henvendelse til Thomas på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller ved at sende en sms til Jørgen på 20 14 46 71.

Undlad henvendelser til Steen Pilemand, da han er udtrådt af bestyrelsen.

 

Lørdag den 21. maj er der Naturdag her i vores del af Ørestad.

Læs mere her: https://orestad.net/kom-til-naturdag-i-oerestad-nord/  

 

 

Vores centralsug virker ikke, som det skal. Hverken i mit badeværelse eller i min emhætte er der nogen sugekraft overhovedet.

Jeg har været i målerrummet og se, om en eller flere sikringer havde slået fra. Her viste de relevante displays, at noget var galt og at enhederne skulle genstartes – det forsøgte jeg, men det kom ikke til at fungere.

Hvorfor sker sådan noget altid på en lørdag?

På mandag vil jeg kontakte vores servicefirma, så de kan komme og se på det.